En romfartsdeltakere er enhver kommersiell romfarer, inkludert de som ikke oppfyller kriteriene for kommersielle astronauter.
Begrepet romturisme har tradisjonelt blitt brukt dersom den primære motivasjonen er romferden per se eller personlig opplevelse. Dette kan ofte likestilles med andre former for ekstremturisme på jorden (for eksempel bestigning av høye fjelltopper, kryssing av polare kontinent eller besøke andre avsidesliggende områder på jorden). En slik sammenlikning er relevant både for hvilke motivasjoner som driver romfartsdeltakeren samt for nivået av risiko og medisinske konsekvenser av ekstreme miljøfaktorer, og det er heller ikke uvanlig at ekstremturisme på jorden inkluderer elementer av symbolisme, innovasjon eller datainnsamling med begrenset betydning for samfunnet. Prisen for romturisme gjør imidlertid dette mer eksklusivt enn de fleste andre former for ekstremturisme på jorden. Selv om begrepet romturisme har blitt brukt i flere tiår for å beskrive betalende privatpersoners reiser ut i rommet, har flere aktører protestert mot begrepet da de også bidrar til en viss grad med forskning eller teknisk nytte. Begrepet romfartsdeltaker er derfor et bredere og mer anvendelig begrep. Denne definisjonen vil også inkludere kommersielle ferder hvor den personlige opplevelsen og romferden i seg selv er av underordnet betydning, men hvor deltakeren fortsatt ikke oppfyller kriteriene for kommersielle astronauter.
Eksempel: Den kinesisk-maltesiske bitcoin-milliardæren Chun Wang planlegger en kommersiell romferd i 2025, som han selv finansierer og leder. Romferden, kalt Fram2, spiller på historisk polarekspedisjon og vil bli den første bemannede ferden i polar bane. Wang har invitert tre bekjente til å delta, inkludert den første norske romfartsdeltakeren. Oppdraget er planlagt å vare i 3–5 dager og vil inkludere ulike forskningsprosjekter. Foreløpig er det imidlertid ikke offentliggjort noen aktiviteter eller prosjekter av slik betydning at deltakerne kvalifiserer som kommersielle astronauter. Oppskytningen er anslått til våren 2025, noe som gir rom for at nyttelast og oppdragets formål fortsatt kan bli justert.