Den første formelle bruken av ordet «astronaut» i en internasjonal, juridisk sammenheng finner vi i FNs ytre rom-traktat fra 1967 (Treaty on Principles Governing the Activities of States in the Exploration and Use of Outer Space, including the Moon and Other Celestial Bodies). Her omtales astronauter som «envoys of mankind», det vil si utsendinger på vegne av hele menneskeheten, og det legges til grunn at deres aktiviteter i rommet skal ha verdi og interesse for alle land (FN, 1967). Traktaten ble utarbeidet i en tid da bemannet romfart i hovedsak var statlig, og det fantes derfor ingen eksplisitt distinksjon mellom profesjonelle astronauter og dagens romturister eller kommersielle romfartsdeltakere. Ettersom konseptet «kommersiell romfart» nærmest var utenkelig på 1960-tallet, omfatter traktaten verken de juridiske nyansene eller definisjonsskiltene som har oppstått i nyere tid. Like fullt indikerer språkbruken at en astronaut opprinnelig ble sett på som en kompetent utsending for hele menneskeheten, med et formål som rettferdiggjør både risiko, ressursbruk og miljøavtrykk. I lys av denne opprinnelige forståelsen vil de fleste kommersielle romfartsdeltakere i dag ikke oppfylle forståelsen av tittelen «astronaut», noe som understreker behovet for mer moderne og nyanserte definisjoner av romfarende roller.
I 2004 introduserte Federal Aviation Administration (FAA) følgende juridisk distinksjon under Commercial Space Launch Amendments Act:
I 2021 åpnet FAA for bruken av tittelen "Commercial Astronaut" dersom romfartsdeltakeren kunne påvise "demonstrated activities during flight that were essential to public safety, or contributed to human space flight safety" (52). Denne tittelen forutsatte altså at romfartsdeltakeren enten hadde en essensiell rolle i sikkerheten under romferden eller bidro direkte til sikkerhet innen bemannet romfart. Denne strenge definisjonen medførte at de fleste romfartsdeltakere ikke oppfylte kriterier for astronaut-tittelen, inkludert individer som har bidratt betydelig til å fremme kommersiell bemannet romfart. Som en oppfølging av dette introduserte FAA derfor en tilleggstittel kalt "Honorary Commercial Astronaut" for å anerkjenne personer som har gjort en betydelig innsats for bemannet kommersiell romfart, men som ikke oppfylte de formelle kravene for tittelen kommersiell astronaut.
Ordningen møtte imidlertid kritikk fordi vurderingsgrunnlaget for hva som ble omfattet av definisjonen forble uklart og subjektivt. I takt med økende automatisering av romfartøy, som SpaceX Crew Dragon, har det tradisjonelle behovet for manuelle sikkerhetsroller også blitt redusert, noe som gjør det utfordrende å oppfylle kravene i sin opprinnelige form. Programmet ble avviklet av FAA i 2022, selv om definisjonen har medført en presedens og FAA fortsatt anerkjenner individer som har mottatt tittelen. FAA har altså en mer restriktiv tilnærming til nye romfartsdeltakere i dag. I lys av tidligere definisjon og verdien av en slik definisjon for å fremme sikker romfart, har tittelen kommersiell astronaut blitt inkludert i denne oversikten. Grunnet økende kommersialisering er det stadig viktigere å anerkjenne prosjekter som gir målbar, signifikant og konkret verdi for samfunnet og fremtidige romferder. Dette kan være forskning på rommedisin, innovasjoner som forbedrer teknologisk sikkerhet, eller eksperimenter som ikke ville vært mulig å gjennomføre uten bemannet tilstedeværelse. En slik avgrensning av tittelen kommersiell astronaut vil også ivareta integriteten og anerkjennelsen til profesjonelle astronauter dersom det sikres at astronauttittel kun anvendes for romfarere og romferder som er sammenliknbare med profesjonelle romferder. FAA definisjonen fra 2021 innebærer en mer restriktiv og kritisk bruk av begrepet enn det som allerede praktiseres i norsk media og av private aktører, men likevel en fleksibilitet som kan stimulere til prosjekter med betydningsfull verdi for fremtidens bemannede romfart. For å sikre en mest mulig objektiv og standardisert vurdering av verdien til et romprosjekt, se listen over åpenbare kvalitetsindikatorer eller relevante spørsmål, og for å klassifiseres som «betydningsfull» eller «direkte bidrag» bør alle eller nesten alle disse indikatorene være oppfylt.
Se også: